Met de oudste kids op pad... - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu Met de oudste kids op pad... - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu

Met de oudste kids op pad...

Door: Lieketeun

Blijf op de hoogte en volg Lieke

28 April 2011 | Kenia, Gatitu

27/4

Vandaag zijn we met de 3 oudste meiden van het weeshuis naar de fishfarm gegaan; Jennet, Naomie en Piurity. Ook ging er een meisje die hier in de buurt woont mee, Lydiah. Het was een leuke rit daar naar toe, door de bergen en hobbelige zandpaden. We werden met open armen ontvangen door een hele aardige man. Hij liet ons zien waar al zijn vis zwom en hij gaf ons een kleine rondleiding. Daarna gingen we in hun huisje zitten waar we veel eten kregen van zijn vrouw. Toen we klaar waren met het brood, thee, ei en passievrucht gingen we langs een hele steile berg omhoog. Daar was een hutje waar we nog iets lekkers kregen (samosa) en konden genieten van het mooie uitzicht. Daarna gingen we een stuk met de auto weg en daarna begon de wandeling naar de waterval. Hij vertelde ons dat het een half uurtje lopen was en dat we lange mouwen en een lange broek aan moesten doen. Uiteindelijk was de wandeling veeeel langer! Hij wilde ons niet afschrikken door te zeggen dat het ver was... Onderweg kwamen we langs beekjes en moesten we een bruggetje over. We kwamen door wijlanden en we kwamen bij een hoog begroeid stuk. Hier waren veel brandnetels, vandaar de lange mauwen en broek. Deze man liep voorop met een stok om alle planten aan de kant te slaan. Het was een heel avontuur! Eenmaal aangekomen bij de waterval hebben we heerlijk genoten. Lekker water gedronken uit de rivier en gezellig gekletst. De meiden genoten er van, ze waren hier nog nooit geweest! Op de terugweg hebben we liedjes gezongen. Het enige liedje die ze kenden was: In the jungle. Het was een pittige wandeling en iedereen was moet. Terug bij de fishfarm kregen we een overheerlijke maaltijd met rijst en vis. Daarna nog een heleboel fruit, heerlijk! Deze hele dag kostte voor ons samen 6000 shilling. Dit hebben we in 3en verdeeld, dus ieder heeft ongeveer 20 euro betaald. De kinderen hadden de tijd van hun leven, daar doen we het voor! Ze waren de hele dag wel erg stil, ze zijn nog wat verlegen... Maar ze vonden het duidelijk erg leuk.

Op de terugweg reden we langs een heleboel huisjes die in de bergen staan. Bij elk huis wordt veel in de tuin verbouwd, we hebben veel theeplanten gezien. Toen we daar reden keken werkelijk ALLE mensen ons na. Het komt niet vaak voor dat hier, zo afgelegen van de stad, blanke mensen komen. Vooral de kinderen keken met open monden naar ons. Als ik dan naar ze zwaaide, sprongen ze op van vreugde op en zwaaide blij terug. Dit vond ik erg leuk om te zien!

Terug bij het weeshuis was het weer bijna etenstijd. Ik heb na het eten lekker gedouched met warm water. Dat hebben ze hier alleen voor de vrijwilligers. Verder is er niets bijzonders gebeurd. De kinderen hebben tv gekeken en daarna keken de verzorgers hun vaste soapseries. Om 9 uur zijn Roos en ik naar onze kamer gegaan en hebben nog gezellig gekletst en foto´s bekeken.

28/4
Vanmorgen zijn we met Jackson naar 2 arme gezinnen gegaan om voedselpaketten te geven. Het ene gezin bestaat uit een vader en 3 dochters van onze leeftijd. De vader is niet helemaal gezond, hij is gek in zijn hoofd. Hij was er niet toen wij kwamen. De dochters waren erg verlegen en ze waren super blij met het eten wat we brachten. Ze hebben helemaal geen geld. Om te kunnen leven werken ze voor andere mensen op het land. Dan krijgen ze geen geld, maar eten voor die dag. Ze leven dus echt van dag tot dag en soms zonder eten. Ze hebben we een stuk land waar ze iets mee doen. Voorheen zorgde hun oma voor ze omdat ze geen moeder meer hebben, maar zij is afgelopen jaar overleden. Ze lieten de plek zien waar ze lag begraven. Ook lieten ze hun huisje zien waar ze wonen. De vader had een eigen bed, en de 3 meiden slapen in 1 bed. Het zag er niet confortabel uit….

Het tweede gezin vond ik erg indrukwekkend. Het was een oude vader en moeder met 11 kinderen. De vader had hiervoor een andere vrouw waar hij ook kinderen van heeft, maar deze zijn al rond de 30. Dit gezin had een klein huisje zonder bank of een plek om te zitten. Er stonden 4 bedden waar ze met zn allen in slapen. Ook hadden ze 1 geit en een paar kippen. Maar door de kippen hadden ze allemaal soort vlooien. Deze vlooien leggen eitjes onder de huid waardoor vooral de voeten helemaal kapot en bobbelig zijn, vooral bij de tenen. Ze liepen allemaal op hen hadden met scheve voeten. Heel zielig om te zien! Ook zij waren super blij met het eten en de kinderen kregen allemaal een lollie. We mochten wel foto´s maken, dus dan kunnenjullie ook zien hoe slecht deze mensen het hebben. Ik vond het een hele mooie activiteit, door de voedselpaketten konden ze meer dan een week gezond eten. De mensen waren super dankbaar, dat vind ik mooi om te zien. Ik voel me echt nuttig en ik kan echt wat voor de arme mensen betekenen.

Na de lunch zijn we met 10 kinderen naar een plek gegaan waar we een soort wandelsafari hebben gedaan. Ze noemen het the countryclub. Het is een luxe plek waar ook een hotel is. Daar konden we voor 800 shilling met de kinderen een tocht door de natuur maken. Hier hebben we een heleboel Afrikaanse dieren gezien. We hebben giraffen, wilde zwijnen, antilope, elanden, zebra’s, apen en gekke vogels gezien. De kinderen hebben dit wel vaker gezien, maar voor ons (blanken) was dit de eerste keer. We zijn naar de top van een berg gegaan. Dit was erg vermoeiend! Iedereen was helemaal op… maar het was zeker de moeite waard!!! Toen we weer terug bij het weeshuis waren, hebben we nog even met de kleintjes gespeeld. Ze gingen helemaal aan ons hangen en op onze rug geklommen. Ze zijn super speels en het liefst willen ze de hele tijd aandacht van ons. Ik hoor de hele tijd, Liekah, Liekah! En dan doen ze een gek truckje. Na het eten was het weer tv tijd. Weer een volle dag voor ons! Ik kijk mijn ogen uit hier in het mooie Kenia…

Alleen zit het weer niet zo mee :( De regenseizoen begint nu. ’s Nachts regent het veel en overdag schijnt de zon. Dat is natuurlijk wel goed, vooral voor alle planten. Maar de regen blijft steeds langer hangen en het is bewolkt tot een uur of 2. Voor de mensen hier is het heel koud en hebben ze dikke truien en jassen aan. Zo koud is het voor ons dan weer niet. Met dit weer zijn de kinderen veel binnen, omdat ze snel ziek worden buiten. Dit vind ik eigenlijk wel jammer, maar het is misschien ook wel goed. Zo verbrand ik niet en zit ik ook niet te veel te zweten. Elk nadeel heeft z’n voordeel!

Groetjes daar aaiedereen in Nederland! Ik hoop dat jullie wel nog lekker weer hebben ;)

Dikke kus!

• 28 April 2011 - 17:48

Koen:

Wat een mooie verhalen komen er weer uit Kenia. Het lijkt wel vakantie...

• 29 April 2011 - 11:33

Kelke:

hee moppie, zo te zien geniet je al volop, ik mis je hier ontzettend, maar ben blij voor je dat je deze tijd mag meemaken, ik tel wel de dagen af hoor.....