Met 7 vrijwilligers en ik heb gekke dingen gegeten - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu Met 7 vrijwilligers en ik heb gekke dingen gegeten - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu

Met 7 vrijwilligers en ik heb gekke dingen gegeten

Door: Lieketeun

Blijf op de hoogte en volg Lieke

04 Mei 2011 | Kenia, Gatitu

2 - 5
Vanmorge zouden er 2 nieuwe vrijwilligers komen uit Nederland, maar ze waren gestrand in Londen. Sanne en Sylvia hadden vertraging bij hun eerste vlucht waardoor ze de andere hadden gemist. Ze moesten 24 uur wachten voor de volgende. We hebben niet veel meer gedaan. Om half 1 kwam Lydiah (een lokaal meisje van mijn leeftijd) en we zijn met z'n 4e met een matatu naar Nyeritown gagaan. Daar hebben we lunch gehad bij een lokaal plekje die Lydiah wist. Hier kregen we een geitenpoot te eten! Er kwam een kok bij onze tafel staan en sneed het vlees van het bot af, erg appart! Maar het smaakte goed!
Daarna zijn we met Lydiah naar een paar winkeltjes gegaan, zoals een sieradenwinkel. Hier heb ik oorbelletjes gekocht voor de oudste kinderen in het tehuis. Ze hebben wel gaatjes, maar lopen met stukjes stro in hun oren... Dit koste nog geen 2 euro. Ook hebben we verschillende kleuren touw gekocht zodat de kinderen mooie vriendschapsbandjes kunnen kopen. We hebben 10 grote bollen gekocht voor 4,50 euro. Daarna bij de markt annanas voor alle kids voor 6 euro. Toen weer terug naar het weeshuis gegaan.

Ik moest om 5 uur terug zijn zodat ik met Jackson mee kon rijden naar het vliegveld, om Milou en Joyca op te helen. Ik heb gewacht tot half 7, toen vertrokken we met een vriend van Jackson. Het was een gezellige reis. Gelukkig hebben de meiden niet lang hoeven wachten, ondans dat we 1,5 uur te laat waren. Milou ken ik toevallig vanuit Venlo, we hebben dezelfde vrienden. Joyca is een meid uit de buurt van Adam, 2 gezellige meiden erbij! Op de terugweg zagen we gekke dingen: Een man lag midden op de weg, misschien aangereden. Een vrachtauto op zn kant in et midden van de weg...... Om 2 uur kwamen we aan en gingen slapen...

3 - 5
Vanmorgen waren we weer om 8 uur op. De oudste kinderen waren om 6 uur al naar school gelopen, de rest had vandaag de laatste dag vakantie. We hebben de nieuwe vrijwilligers een beetje rondgeleid en wat met de kinderen gespeeld. Toen de andere vrijwilligers ook aankwamen, gingen we net naar buiten. Sanne en Sylvia zijn ook 2 gezellige meiden, dus dat komt helemaal goed de komende dagen! Buiten hebben Joyca en Milou hun eerste speelgoed aan de kids gegeven, zoals springtouwen en frisbies. Dit was allemaal een groot succes! Lekker in de zon in de tuin gespeeld. Na de luch zijn we met alle Nederlandse meiden en Jackson rond de tafel gaan zitten om te bespreken wat we allemaal gaan doen. Nou, det beloofd wat!!! We hebben een super leuke planning voor de boeg!

Daarna zijn we er even opuit gegaan. Iedereen moets simkaarten kopen en dit duurde een tijdje. Toen we aan het wachten waren, vroeg Jackson: Zullen we de ingewanden van een koe eten? Ik zei: Je maakt een grapje zeker! Toen nam hij Roos en mij mee naar een klein tentje. En ja hoor, daar lagen de darmen en lever van een koe op het vuur! De darmen werden in stukjes gesneden en Jackson at er van. Hij bood ons ook wat aan, dat is natuurlijk niet netjes om te weigeren, dus ik heb een stukje gehad......... Nou, zo vies was het niet, maar het idee! Bah! 1 keer en nooit weer....
Verder hebben we niets bijzonders meer gedaan. Wat bootschappen gedaan, rond de tafl gezeten om te kijken waar iedereen hun donaties aan uitgeeft. Verder een rustige dag achter de rug. Maar wel erg gezellig met de nieuwe vrijwilligers erbij, vooral omdat ik nu ook niet mee de enige roker ben! Haha...

4 - 5
Vanmorgen liepen we om 8.15 mee met de kleine kinderen om ze naar school te brengen. Met 7 blanke meiden door het dorpje, het leek alsof de lokale mensen dit nog nooit mee hadden gemaakt! Iedereen keek en zeiden opmerkingen, ze waren zo verbaasd, het was leuk om te zien. De kids kregen les in een heel oud gebouwtje. Ze zaten met 25 kinderen in een klas, dat was nog goed te doen. Na het uitzwaaien gingen we weer terug naar het weeshuis.
Bij het weeshuis hebben we lekker rustig aan gedaan. Ik heb een heleboel vriendschapsbandjes geknoopt om ´s avonds aan de kinderen te leren. Na de lunch zijn we met Jackson en alle vrijwilligers naar Nyeri gegaan om nieuw internet te regelen. Na 1 uur wachten in de winkel was het eindelijk gelukt. Daarna gingen we naar de andere school, de baasisschool, waar alle andere kinderen op school zaten. Dit vond ik geweldig om te zien!!! Een groot terrein met een groot plein en grasveld. We werden met open armen ontvangen door de directeur. Hij liet alle kinderen op het schoolplein verzamelen en stelde ons een voor een voor. We kregen een warm boeket van de kinderen (ze staken hun handen in de lucht als symbool) en ze gingen voor ons zingen. Tijdens de rondleiding kregen we alleen te horen wat niet goed was en waar hij geen geld voor had… Met andere woorden: wij moesten geld doneren. De manier waarop hij dit overbracht demotiveerden ond om ook maar iets te doen. Wel gaan we nog eens terug komen om les te geven in de klassen. Dat lijkt me erg leuk! Op de terugweg liepen we met de Upendo kinderen terug, het was bijna een uur lopen!

Terug bij het weeshuis hebben we nog even gerelaxt. Na het avond eten ben ik met de 9 oudste kinderen armbandjes gaan maken. Ze vonden het geweldig! En niet alleen de kinderen, maar ook 4 vrijwilligers heb ik aangestoken met de vriendschapbandjes. En zelfs Grace, een huismoeder wilde het leren en ook zij was aan het knopen. En zelfs Jackson nam touwtjes mee en hij wilde het thuis gaan maken, hij beweert dat hij het kan door alleen maar te kijken en niet te oefenen… Morgen zal hij het resultaat aan me laten zien, ik ben benieuwd………..

  • 05 Mei 2011 - 05:57

    Koen:

    Hoi daar,

    Lekker eten zit het dus wel goed hoor ik. In Nederland kan je ook gevulde darm kopen, wij noemen dat worst. Wel sneu dat zo een school dirrecteur alles uit de kast haalt voor eventueel wat geld.
    Het is hier nog steeds warm en droog, ik hoorde op het nieuws dat na de oprukende wolf ook de leeuwen nu richting Europa trekken;)

  • 05 Mei 2011 - 07:12

    PapaPeter:

    Heej Lieke. Klinkt spannend. Fijn dat het ook klikt met de andere meiden. En geef nooit geld maar doneer met spullen die je zelf aanschaft en geef het persoonlijk. Liefs en geniet.

  • 09 Mei 2011 - 21:39

    Kelly:

    en is het Jackson gelukt met de bandjes?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 30 Maart 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 28919

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 23 December 2011

Lieke in India!

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: