Keniaanse vlechtjes, vrouwengevangenis en evenaar. - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu Keniaanse vlechtjes, vrouwengevangenis en evenaar. - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu

Keniaanse vlechtjes, vrouwengevangenis en evenaar.

Door: Lieketeun

Blijf op de hoogte en volg Lieke

11 Mei 2011 | Kenia, Gatitu

8 - 5

Vandaag was het niet zo´n spectaculaire dag. Het heb grotendeels op een plastic stoeltje gezeten... Roos en ik hadden een afspraak bij een salon in Nyeri. Roos wilde graag ingevlochten worden, en ik heb vlechtjes gekregen. Vanaf 11 uur hadden we de afspraak en om 5 uur ´s middags gingen we weg daar. Ik heb niet alleen vlechtjes gekregen, maar ik heb me meteen laten verwennen door een manicure en pedicure te laten doen! Dat was heerlijk genieten! Deze hele dag, met eten erbij, koste mij maar 20 euro! Dat is toch geen geld... Het was een heel klein hokje, ongeveer 3 bij e meter. Ze stonden met 6 man te werken aan 4 klanten. Op een gegeven moment waren ze met 4 man aan mijn haar bezig.

De andere vrijwilligers zijn naar het Green Hills hotel gegaan en hebben leuk met de kinderen gespeeld. Na het avond eten hebben we nog kaartspelletjes gedaan met de vrijwilligers, erg gezellig!

9 - 5

Vandaag hadden we weer een drukkere dag. In de morgen kwam Jackson ons vertellen dat we naar grotten konden gaan. Deze grotten zijn niet zomaar grotten, maar het zijn grotten waar mensen in schuilden voor bijvoorbeeld de Britten. De zon had nog niet geschenen en ´s nachts had het hard geregent, dus het was een gladde modderige bende! Het paadje was smal en iedereen gleed weg. Ik Vond het wel een leuk avontuur! Maar een paar meiden vonden het maar niks en hebben zich omgedraaid. Wij gingen verder en we hebben de grotten en het mooie natuur kunnen zien. De terugweg naar boven ging iets makkelijker, het was een andere route. Alleen Sanne had slippers aan, dus haar heb ik nog wel geholpen. Ik vond het leuk en de bomen met lange wortels vond ik erg mooi.

Na de grotten hebben we thuis gelunched. Daarna zijn we naar Nyeri gegaan om wat spullen te kopen. Het plan voor vandaag was namenlijk om naar de vrouwengevangenis te gaan. Mara had hier van te voren verschillende dingen over gehoord... Hier in Kenia gaan de kinderen mee naar de gevangenis totdat ze 4 jaar zijn. Deze kinderen hebben dus niet veel om te doen en het is niet erg hygienisch. Daarom besloten we daar heen te gaan. We brachten snoepjes en speelgoed voor de kinderen en voor de vrouw en zeep en wcpapier. Het was intrukwekkend om te zien... We waren erg welkom en we kregen een rondleiding. Daarna stonden alle vrouwen bij elkaar en ze gingen voor ons zingen. Daaarna ook nog een solo van een gevangene die daar met tranen in de ogen stond. Toen wilden ze dat wij vor hun gingen zingen, maar we wisten niet wat... Uiteindelijk hebben we ´in de maneschijn´ gezongen! Hahaha, dat vonden ze erg leuk! Roos vertelde waarom we hier zijn en wat we voor e hadden. De snoepjes deelden we ook uit aan de gevangenen, dit ging erg opdringerig en gaotisch, maar ze genoten van ieder snoepje! Daarna moesten ze in rijen staan om andere dingen te ontvangen. Het was een mooie belevenis... En we hebben echt weer iets goeds gedaan!

´s Avonds werd er voor ons gekookt door de broer van Jackson, heerlijk! Daarna in de avond hebben we allemaal trukjes bij elkaar uitgehaald. Weer een gezellige avond met de hollandse meiden!

10 - 5

Vandaag zouden we eigenlijk met de kids naar Nyeri Hill gaan, een leuke plek waar de kinderen kunnen spelen en picknicken. Maar het weer zat weer niet mee, dus konden we niet gaan. Daarom zijn we na de lunch met de vrijwilligers naar de evenaar gegaan. Dit vond ik erg interessant! Want zoals jullie natuurlijk wel weten, is er magnetisme op aarde, het meeste op de noord- en zuidpool. Denk maar aan een kompas. Door de polen draait het water in een waterkolk 1 kant op, denk maar de waterkolk als je je bad leeg laat lopen, of als je je afwaswater weg laat lopen. In Nederland draait het met de klok mee. Maar onder de evenaar draait het water de andere kant op! Dit heeft een man laten zien, en OP de evendaar draait het water helemaal niet meer! Dit vond ik super leuk om te mogen zien!
Op deze plek waren ook een heleboel souveniershops. Er waren prachtige Afrikaanse spullen te koop. We kregen als tip om nooit bij de eerste winkel te kopen en altijd af te dingen. En inderdaat, alle spullen werden elke winkeltje steeds goedkoper. De mensen wilde allemaal spullen verkopen dus ze deden erg hun best daarvoor! Soms was het een beetje vervelend en opdringerig, maar ik bleef mij mijn punt en liet me niet beinvloeden. Ik noem een voorbeeld van het afdingen: Bij de eerste winkel vroegen ze als eerst 3000 shilling voor een djambee, dat is ongeveer 30 euro. Ik ben winkel in en uit gegaan, overal onderhandeld. Uiteindelijk heb ik er 2 voor 500 kunnen bemachtigen! Dat is nog geen 2,50 euro per stuk!!! Ik zag het als een leuk spel, zo goedkoop mogelijk alles kopen!

Op de terugweg zijn we naar een winkel gegaan, daar hebben we veel drank ingeslagen. Na het avond eten zijn we aan een kampvuur gaan zitten met alle volwassene; de vrijwilligers, de huismoeders, Jackson en nog een paar lokale mensen. Het was erg gezellig! Om 2 uur 's nachts moesten we ineens naar bed, zijn Nederlanders hadden het nog super gezellig: Gezelligheid kent geen tijd! Maarja, we moesten er toch vandoor.... Een zeer geslaagde dag weer!

  • 11 Mei 2011 - 10:30

    Koen:

    Mooi verhaal weer Lieke.
    Nu ben je aan de laatste week bezig en dan lekker de natuur in, geniet er van.

    Groet,
    Koen

  • 11 Mei 2011 - 12:09

    PapaPeter:

    Aan de foto's te zien hebben jullie het super leuk. En ik weet dat jij er naast al die leuke dingen er 100% voor de kinderen bent. Geniet zonder mate...! Dikke kus.

  • 11 Mei 2011 - 17:44

    Katja:

    Dag leuke vlechtmeisjes :) Wat een leuke verhalen, fijn dat jullie het zo goed hebben! Geniet er nog van!x

  • 12 Mei 2011 - 15:26

    Kelly:

    eej mup,

    echt weer mooie verhalen, kun je mij niet ook een djambee meenemen hihi, heb er altijd al een willen hebben.
    dikke kus
    luf ya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 30 Maart 2011
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 28917

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 23 December 2011

Lieke in India!

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: