Zeer rustige strand en een hele drukke stad! - Reisverslag uit Gokarna, India van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu Zeer rustige strand en een hele drukke stad! - Reisverslag uit Gokarna, India van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu

Zeer rustige strand en een hele drukke stad!

Door: Lieketeun

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 December 2011 | India, Gokarna

Zaterdag morgen stapte ik op de bus naar Bangalore. Vanuit daar had ik een sleeperbus geboekt om naar Gokarna te gaan. Toen ik deze bus in stapte, voelde het net een 5 sterren bus. Ieder een eigen bed met mooie rode gordijntjes ervoor, en de matrassen waren lekker zacht! Ik was helemaal gelukkig… Totdat ik lekker op bed lag en kakkerlakken bij m’n hoofd zag kruipen! Bah! Het is en blijft toch India...

Op zodag morgen in Gokarna aangekomen, nam ik een riksia naar het ‘Kudly’ strand. Daar had ik met Karolina afgesproken. Een Duitse/Poolse vrouw die ik 2 weken eerder in Tiru had ontmoet. Toen ik het strand zag, wist ik dat deze reis zeker de moeite waard zou zijn! Het was een prachtig strand en het weer was super. Karolina had een plek gevonden om te slapen. Kleine huisjes achter een gezellig restaurant voor maar 150 roepie, dat is omgerekend iets meer dan 2 euro! Het voelde aan als een mini vakantie, wouw! Op dit strand hebben we een heleboel gezellige Israëliërs ontmoet. Lekker biertje drinken op een warme zomerdag, op het strand boekje lezen, beachballen met zonsondergang, ’s avond kampvuur met gitaar, enz… Het waren hele fijne dagen, ik had er nog wel veel langer kunnen blijven!

Dinsdag avond zat ik alweer in de bus terug naar Tiru. Weg van het rustige en relaxte strand, op naar het drukke en chaotische Tiruvannamalai. Want hier is het grootste evenement van het jaar bezig: Deepam. Ze verwachten 2,5 miljoen mensen dit jaar. Alle mensen zullen op straat slapen, of ze slapen helemaal niet. Ik heb echt heel veel geluk met mijn bekenden hier, Giri en Madhan. Dankzij hun help, kom ik op de beste plekken op de goede momenten. Ze gaven me zelfs een VIP pas op bij de rituelen aanwezig te mogen zijn! Wow, wat een eer… Woensdag nacht heb ik niet geslapen, ik was in de tempel bij het Deepam vuur. Het is ongelooflijk om de mensen te zien die hierbij zijn. Ik kan het gewoon niet in woorden uitdrukken hoe deze stemming voelt. Zo krachtig en vol energie. Maar aan de andere kant was het ook weer te druk. Iedereen staat bijna op elkaar en iedereen duwt. In zo’n tempel is weinig zuurstof en daardoor heel benauwd. Toen ik weg wilde gaan, kon ik niet weg komen. Het was TE druk… Maar ik heb het overleefd, en een heleboel bijzondere dingen meegemaakt.

Naast alle gebeurtenissen in de tempel, is er ook nog de berg. Het hele festival draait om de Shiva berg. Op de laatste dag, klimmen er 1000den mensen omhoog. Om 6 uur ’s avonds werd daar het vuur aangestoken. Op dit moment begonnen alle mensen te juichen, sommigen vielen op hun knieën, met de handen tegen elkaar boven hun hoofd. Het was mooi om te zien hoe al deze Indiërs gelukkig waren. Op dit moment werd er veel vuurwerk afgestoken en staken alle mensen thuis kaarsjes aan. Overal lichtjes en knallen. Ik heb de berg voor de helft beklommen en heb het vanaf hier meegemaakt.
Alle mensen lopen om de berg heen. Alle 2,5 miljoen mensen lopen 14 km lang over de grote autoweg. De hele stad is afgesloten voor verkeer. Veel mensen staan met kraampjes langs de weg en de arme mensen liggen op de grond te bedelen. Er wordt overal gratis eten uitgedeeld voor de wandelaars. Ik heb er een hele lange tijd tussen gelopen en morgen zal ik ook de ronde maken. De mensen blijven namelijk nog tot zaterdag rond de berg lopen, dan is het volle maan.

Voor een goeie indruk te krijgen, kijk dan: http://www.youtube.com/watch?v=dIOTdc8SQ3w. En kijk ook naar deze: http://www.youtube.com/watch?v=6bjLYnXwmKg&feature=channel_video_title. En deze: http://www.youtube.com/watch?v=Xan3ZWfhkaI

Maandag begint school weer, mijn laatste week lesgeven in India. Wat vliegt die tijd toch snel voorbij!

  • 09 December 2011 - 00:44

    PapaPeter.:

    Super leuk en mooi verteld. Je kunt je nu voorstellen toen ik dit 5 jaar geleden van vrienden hoorde dat ik naar India en Tiru wilde. Knuffel en geniet nog de laatste volle week.

  • 14 December 2011 - 21:31

    Jaime:

    Ziet er idd echt super uit!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 30 Maart 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 28897

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 23 December 2011

Lieke in India!

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: