Deepam, Een bijzonder festival... - Reisverslag uit Tiruvannāmalai, India van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu Deepam, Een bijzonder festival... - Reisverslag uit Tiruvannāmalai, India van Lieke Teunisse - WaarBenJij.nu

Deepam, Een bijzonder festival...

Door: Lieketeun

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 December 2011 | India, Tiruvannāmalai

Hallo allemaal!

Hier weer een verhaal vanuit Tiruvannamalai. Een plek die ik steeds leuker, mooier, fijner en interessanter begin te vinden. Het is een onvoorstelbare bijzondere plek. Dit komt door een aantal verschillende dingen.

Ik werd uitgenodigd om naar een bruiloft te komen. Hiervoor moest ik wel om 5 uur mijn bed uit. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. We waren erg welkom en ik heb alle rituelen gezien. Ook kregen we een lekker uitgebreid ontbijt!

Op school gaat het erg goed. Het lesgeven gaat me erg goed af, de kinderen zijn enthousiast zodra ze mij voor de klas zien staan. Zodra ik mijn les wil beginnen, zie ik een klas vol met verwachtingsvolle ogen naar me kijken. En alles wat ze maken laten ze trots aan me zien “Look Liekaka!” Ook begin ik steeds meer een band op te bouwen met de juffen. Wat een lieve mensen zeg!

Naast de twee scholen in India, heb ik natuurlijk ook een school in Zeist. De afgelopen 2 dagen had mijn klas terugkomdagen. Iedereen van mijn klas loopt stage en in deze dagen delen we onze ervaringen of moeilijkheden. Via skype kon ik er ook ‘bij zijn’. Dit was best gek hoor, zo via een beeldscherm in de klas zitten! Alleen jammer dat er een paar seconden vertraging in zat. Dat maakt deelnemen aan een gesprek moeilijk. Maar het was wel leuk om iedereen even te zien.

Het is nu een hele bijzondere tijd hier in Tiru. Er is een speciaal ‘evenement’ bezig: Deepam. Ik vind het lastig om uit te leggen wat het inhoud en wat ze precies doen. Het is het aller grootste ‘evenement’ van het jaar hier. Ongeveer 10 dagen lang komen er veel mensen vanuit andere streken naar Tiru. Elke dag zijn er een heleboel rituelen in en rond de tempel. Elke morgen en avond laten ze 5 goden rond de tempel gaan. Dat is echt bijzonder om mee te maken. Ze versieren de goden met mooie bloemen en elke dag worden ze in een andere stoelgezet. Dan worden ze een voor een naar buiten gedragen door sterke mannen. Het zwaarste beeld weegt 900 kilo. Buiten de tempel worden ze op grote karren gezet om vervolgens rond de tempel te gaan. Elke dag komen er meer mensen bij en krijgen de goden grotere en mooiere karren.
Het is bijzonder om hier tussen te mogen staan. De hele tempel is mooi gemaakt, ze hebben overal lichtjes opgehangen en mooie doeken tegen de muren. Er wordt muziek gemaakt en gedanst. Er zijn bijna alleen maar Indiërs in en rond de tempel, en al deze Indiërs komen speciaal voor de goden en aanbidden deze. Veel mensen staan met hun handen plat tegen elkaar aan en doen allerlei speciale rituelen. Er is een hele speciale stemming. Zoveel mensen en zoveel energie… Als ik daar zo tussen sta, dan krijg ik kippenvel op m’n lijf. Vandaag waren er misschien 5000 mensen, maar zodra het volle maan is (8 december), dan zullen er ongeveer 2,5 miljoen mensen naar Tiruvannamalai komen. Op deze dag lopen ze allemaal rond de heilige berg. Op de top van de berg wordt een grote vuurkorf aangestoken die dagen lang zal blijven branden. Het vuur van Shiva. Veel mensen beklimmen de berg om bij het vuur van Shiva te komen. Dit zal ik volgende week meemaken…
Giri en Madhan zijn twee goede bekenden van Erika en papa. Het zijn broers die veel voor Deepam doen. Vooral Giri, hij werkt echt voor de tempel en hij heeft een grote rol bij het verplaatsen van de goden. Ze laten me de meest bijzondere dingen zien en vertellen veel hierover. Hier ben ik erg blij mee.

Maar nu even iets heel anders. Ik heb mijn tas ingepakt, want ik vertrek morgen voor een paar dagen lekker naar de zee. Eerst 6 uur in de bus naar Bangalore. Dan overstappen op een nachtbus die mij na nog eens 10 uur in Gokarna af zet. Dan ga ik lekker even genieten van de zon aan een mooi strand :) Er is iemand die ik eerder heb leren kennen hier. Dat gaat zeker gezellig worden! Ik zorg er wel zeker voor dat ik voor donderdag terug ben, zodat ik de grootste dag van Deepam niet ga missen.

Over 3 weekjes ben ik alweer in Venlo! Daar is nu mijn nieuwe thuis, want ik heb een flatje als ik terug kom. Super fijn! Dan kan ik meteen verhuizen en woon ik 1 januari in mijn huisje... Ik ben er heel blij mee!

Groetjes van mij!

  • 03 December 2011 - 02:44

    PapaPeter:

    Fijn te lezen dat je het super naar je zin hebt. Fijne tijd op het strand en smeer je goed in. Knuffel!

  • 03 December 2011 - 15:31

    Erika:

    hallo lieve Lieke, Heb genoten van je verslag, fijn dat je het zo naar je zin hebt in onze stad. Geniet van de stranden in Gokarna. Groetjes en een dikke knuffel

  • 03 December 2011 - 17:23

    Katja:

    Was super leuk om je weer te zien en te spreken, al was het via een schermpje :)En idd maakte die vertraging het wel lastig. maar was goed je 'er bij' te hebben. Geniet van alle mooie en bijzondere dingen die je daar meemaakt! liefs x

  • 06 December 2011 - 15:12

    Loes:

    Lieve Lieke!

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen. De kinderen uit Venlo hebben ook veel zin om je weer te zien! Wat fijn dat je een huisje hebt in Venlo!!

    Geniet van je dagen aan zee en van de laatste weken die eraan komen!

    Veel liefs, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 30 Maart 2011
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 28883

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 23 December 2011

Lieke in India!

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: